داغ ترین ها
  • ایران
  • 1399/5/24
  • آخرین به‌روزرسانی 08:42
تغذیه
روزه ادواری
بررسی کلی تاثیر روزه ادواری بر بدن، نحوه صحیح گرفتن و فواید آن

روزه گرفتن از روش‌های جدید لاغر کردن هست، تجربه‌ای که به آدمای زیاده برای کاهش وزن کمک کرده.

هرروز شاهد این هستید که چقدر آدما رژیم‌های مختلفی امتحان می کنن، بدون این‌که نتیجه‌ای ببینن؛ رژیم کربوهیدرات رژیم کتو، کم‌چرب، بدون شکر.هر مدلی که به ذهن تون به رسه، اما برای بعضی آدما هیچ کدومش تأثیرگذار نبوده. حالا این افراد روزه گرفتن و وزنشون کم شد! همینطور داشتن روزه به آزاد شدن فکرشون و داشتن احساس سبکی و چابکی هم منجر شده.

شما تو ویدیو می تونید دیوید سینکلار که استاد بخش ژنتیک دانشگاه هاروارد هست رو ببینید که دارِ به آدما می گه که وعده‌های غذایی رو رد کنن، چیزی که در گذشته روش ناسالمی برای رژیم گرفتن مطرح بوده.

خب چه اتفاقی میوفته وقتی‌که روزه می‌گیریم، چه روزه‌های کوتاه ادواری چه روزه‌های 5 روزه‌ی سخت.

بیایید بررسی کنیم:

تو دانشگاه هاروارد تصمیم گرفتن که روزی ادواری رو بررسی کنن (به خاطر این‌که ما اعتقاد داریم که می تونیم به تحقیقات دانشگاه به‌جای وب‌سایت‌های چرت‌وپرت اعتماد کنیم).

دانشمندها تو هاروارد که دیوید سینکلر که بهش اشاره کرده کلی تحقیق روی موش‌ها انجام دادن که ببین چی سالمشون می کنه چی مریض. وقتی‌که نوبت روزه شد موش‌ها با نتایج سالم بیرون اومدن. نتایج اکثر موش‌ها شبیه هر موش دیگه ای بود که سر روزه قرار داده‌شده بود، وزنش کاهش پیدا می‌کرد و فشارخون کلسترول و قند خونش بهتر می‌شد. سازمان ملی سلامت آمریکا قبول کرد که وقتی موش‌ها تحت تأثیر روزه قرار گرفتن منفعت‌هایی برای سلامتی شون داشته. به‌هرحال اونا موش بودن نه انسان. پس دانشمندا باید می‌فهمیدن که آیا برای انسان‌ها هم همین نتایج مثبت رو داره یا نه.

بیایید ببینیم وقتی روزه می‌گیریم چه اتفاقی در بدن میوفته.

کارشناسان بهمون می گن که اگه بین 12 تا 16 ساعت تغذیه نکنیم گلیکوژن ذخیره‌ شده در کبدمان تموم میشه. بدن برای تأمین انرژی منبعش رو از شکر به چربی عوض می کنه که وقتی ورزش سنیگن می کنیم این اتفاق تو بدن می افته. این حالت متابولیکی که طی این دوران میفته کتوسیس نامیده میشه و این حالت باعث تغییر در بدنمون میشه، خیلی هامون به اون حالت نمی‌رسیم چون همیشه بهمون گفتن وقتی گرسنه شدیم بخوریم. وقتی گرسنه شدیم، با شکم خالی مدرسه نریم یا تو اون قهوه صبحانه به مقدار شکر بریزیم.

روزه‌داری یعنی این‌که جلوی دریافت کالری رو بگیریم. به‌هرحال بعضی‌ها هم بودن که موقع روزه دریافت کالری داشتن و بدنشون تو حالت روزه باقی مونده، البته این مطلب جای بحث داره. بعضی از محققین اما می گن که فقط می تونیم در حین روزه فقط چایی، آب یا قهوه بخوریم. شواهد نشان می‌ده که محدودیت‌های ادواری رژیمی انرژی ممکن هست که در کل باعث بهبود سلامت و کاهش ریسک برای دیابتی‌ها و بیماران قلبی در انسان‌ها بشه. جدیدترین یافته هامون در لابراتوارهای حیوانات این شواهد رو می‌ده که تغذیه‌های ادواری با الگوی مشابه می تونه منفعت تمرین‌های آئروبیک رو در عملکردهای استقامتی بهتر کنه.

شما می تونید کتاب‌های زیادی در مورد این‌که چرا بحران چاقی اتفاق افتاده رو بخونید اما خلاصش اینه که خیلی از آدما بی‌تحرک هستن یا این‌که زیادی می خورن و دریافت شکر و غذای های پروسس شده شون زیاده. این شما رو سورپرایز نخواهد کرد که کتاب کد چاق شدن به آدما می گه که نباید مستمر غذاهای اسنکی بخورن و غذاهای سالم و گیاهی، میوه و پروتئین سالم بخورن. جای تعجب نداره که کشورهایی که بیشترین چاقی رو دارن تو فرهنگ غذایی شون غذاهای اسنکی زیاد دارن.

اما بعضی آدما هستن که خوب غذا می خورن اما وزن کم نمی کنن طوری که انگار بدن کالیبر خاصی داره و می خواد تو وزن مشخصی باقی به مونه. این‌جایی هست که روزه گرفتن به آدما کمک می کنه. اون جایی که رژیم شکست‌خورده روزه جواب داده.

شواهدی هست که می گه وقتی ما کالری دریافتی مون رو کم می‌کنیم. بدن می گه اوه خدای من، من دارم گشنگی می‌کشم و از مقدار کمی که کالری گرفته هر چی میتونه کالری می گیره. اگه شما آدم چاقی باشید و مقدار دریافتی کالری تون کم کنید باز ممکن هست که وزنتون ثابت به مونه چون بدنتون به حالت بقا وارد میشه و سرعت متابولیسمش رو کاهش می‌ده.اگه مجموعه‌های جو روگان رو ببنید متوجه می شید که این مبحثی هست که هنوز ادامه داره.

اما چیزی که اکثر محقق‌ها باهاش موافقن اینه که روزه گرفتن برای اکثر آدما مفید هست. تو یکی از مطالعات human study یه سری افراد تحت رژیم گیاهی سالم و سری دیگه تحت روزه یک روز قرار گرفتن که نتایج مطالعه زیاد باهم فرق نکرد. بعضی آدما وزن کم کردن و بعضی دیگه اصلاً تحت تأثیر قرار نگرفتن. به‌هرحال کلی شاهد داریم از آدمایی که روزه گرفتن براشون مثبت بوده.

محققای دانشگاه آلاباما کنجکاو بودن که ببینن

آیا روزه داشتن ممکنه کمک کنه به کسایی که تو اولین مرحله دیابتی شدن هستن

خب آیا روزه کمک می کنه! تو به تحقیق محققین افراد قبل دیابتی شدن رو تو برنامه محدودیت زودهنگام تغذیه گذشتن. این به معنای این بود که شرکت‌کنندگان فقط می تونستن از 7 صبح تا 3 بعدازظهر غذا بخورن. گروه دیگه هم می تونست از 7 صبح تا 7 شب بخوره که زمان معمولی هست. هر دو گروه نه وزنی به دست آوردن و نه وزنی از دست دادن اما اونایی که تو بازه زمانی 7 تا 3 بودن شاهد کاهش انسولین بودن همین‌طور اون ها فشارخون کمتر رو نشون دادن و به برگ خرید مهم که پیدا کردن کمتر شدن اشتهاشون بود. هیچ شکی نیست که رژیم تکرارشونده این مدلی برای خیلی از آدما کارکرده.

خیلی از محققین هم می گن اگه این کار رو می‌کنید تلاش کنید که رژیم و سبک زندگی سالم هم داشته باشید. رژیم گرفتن هم کمک می کنه اما برای بعضی مردم غذا نخوردن راحت‌تر هست. بعضی‌اوقات پیدا کردن غذای سالم زمان بره و گاهی خیلی وقت می گیره پختنش. پس روزه گرفتن خیلی خوب اگه می خواید بدون دردسر و برنامه‌ریزی این کار رو بکنید.

اگه کل روز رو روزه‌بگیرم بهتر یا بخش‌هایی از روز رو

جور نال آمریکایی تغذیه کلینیکی تحقیقی از محققین مستقل رو منتشر کرد. اون ها عده‌ای شرکت‌کننده رو روی برنامه روزه در یک روز هفته برای 5 هفته گذاشتن. نتیجه گیریش این بود که درواقع آدما وزن کم می کنن اما احساس گرسنگی هم طی روزه داشتن. مقاله گفت که بهتر هست در روزی که روزه می‌گیرید به وعده غذایی داشته باشید. برای همین هست که در مورد روزه‌های 16 18 و 20 ساعته می‌شنوید. شاید با روزه 16 ساعته شروع کنید تا به 24 ساعته تبدیلش کنید.

تو وب کلی سند علمی و روایت هست که روزه گرفتن میتونه به افراد تیپ 2 دیابتی و کاهش وزن کمک کنه.

 بعضی شواهد هم به این نکته اشاره دارن که روزه گرفتن باعث افزایش پروتئین بی دی ان در مغز میشه، برای همین هست که بعضی افراد می گن وقتی روزه می گیرن ذهنشون شفاف میشه. بعضی‌ها می گن که استراحت دادن به بدن از غذا باعث کاهش درد و التهاب میشه و همین‌طور به تعمیر سلول‌ها کمک می کنه. بعضی تحقیق‌ها اشاره‌ کرده که اگه روزه پی‌درپی گرفته بشه دردهای مزمن کمتر میشه.

شواهد محکمی هست که روزه ممکنه به بیماری‌های زوال و التهابی کمک کنه . ما تحقیقی رو پیدا کردم که می‌گفت روزه گرفتن ممکنه به تجدید سلول‌های بنیادی و درمان بیماران سرطانی کمک  کنه. همین‌طور بیماری‌ها یا مشکلات قلبی اما این تحقیقات بر روی حیوانات انجام‌شده اما می تونیم بگیم که ممکن روی انسان هم این تأثیر رو داشته باشه.

اما باید این‌رو بگم که دکترها توصیه نمی کنن افراد حامله و کسایی که دچار سو تغذیه هستن روزه نگیرن.

همین‌طور کسایی که اختلال تغذیه دارن همین‌طور بچه‌ها و کسایی که بچه شیر میدن. به‌طورکلی افرادی که بزرگ‌سال هستن و می خوان وزن کم کنن یا قند خونشون رو پایین بیارن طی روزه کلی آب بخورید یا چایی یا قهوه بدون شکر و بدن شیر.

شما می تونید ورزش هم بکنید و نگران نباشید اتفاق خاصی نمیوفته.

 طبق گفته متخصصین سلامت بعضی افراد گفتن که احساس خیلی خوبی از تمرین داشت اما بعضی دیگه گفتن که احساس ضعف کردن و سرگیجه گرفتن اگه این کار می‌کنید به خودتون فرصت بدید و ببینید چه احساسی دارید.

به انجمن‌ها سر بزنید و ببینید مردم در مورد روزه ادواری چی می گن و فلواقع شما کلی آدم پیدا می‌کنید که وزن کم کردن و ذهنشون هوشیار شده و بعد روزه دیگه زیاد غذا مثل قبل نیاز نداشتن. یه دکتر آنلاین بهمون گفت که برای بیمارش گرفتن روزه از پیروی کردن به رژیم غذایی سخت راحت‌تر هست. اگه به انجمن‌ها نگاه کنید می‌بینید که آدمای زیادی هستن که می گن روزه ادواری خیلی مفید هست. من 15 کیلو از دست دادم و از 22 درصد چربی بدن به 8 درصد رسیدن و از اون موقع تا الآن دارم می‌گیرم. کمتر ابهامی هست که روزه گرفتن حتی 16 ساعت باعث کم شدن وزن نشه.

اکثر مردم ساعت 5 وعده غذایی شون رو می خورن و فردا صحبش رو هم بدون غذا سر می کنن در شرایطی که تحقیقات بیشتری در مورد منافع سلامتی روزه لازمه که انجام به شه خوندن نظارت آنلاین مردم میتونه این کمک رو به کنه که بدونیم برای خیلی‌ها کمک کرده اگه می خواید وزنتون رو کم کنید درحالی‌که آدمای دیگه هم می کنن هر طور که می خواید روزه‌ بگیرید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه